Dagens regionala nivå i Sverige härstammar från 1600–talet när Axel Oxenstierna delade in landet i jämnstora län. Det sägs att storleken uppkommit utifrån hur långt man kunde förflytta sig på häst under en dag. Idag ser rörelsemönstren annorlunda ut. Invånarna i Sverige reser väldigt mycket inom landet både för arbete och fritid. Vi rör oss över områden som är mycket större än de nuvarande länen. Förändrade rörelsemönster i kombination med mer specialisering och högre krav på likvärdighet i hela landet medför att varken staten eller kommun- och regionsamarbeten längre följer de gamla länsgränserna. Landstingen får allt svårare att klara sina sjukvårdsuppgifter inom sina geografiska gränser. Hälso- och sjukvården utvecklas i snabb takt, och med ny teknik och nya behandlingar kan man göra allt mer i vården. Många invånare i Dalarna får idag sin vård i Uppsala eller Örebro, men de kan inte påverka hur vården där ska bedrivas. Makten har flyttat utanför länets gränser. Detsamma gäller exempelvis kollektivtrafiken, där vi bedriver tågtrafik tillsammans med tre andra län under namnet Tåg i Bergslagen, det gäller företagsutveckling där vi samarbetar med Gävleborg i ALMI GävleDala och det gäller EU-frågor som vi driver genom Central Sweden tillsammans med Gävleborg och Örebro. På alla dessa områden är länet idag för litet för att vi ska klara oss själva. Det är bra med samarbeten. För att driva utveckling måste man samarbeta i olika konstellationer. Men när det blir för många aktörer som ska samarbeta finns det alltid en risk för låsningar och ineffektivitet. Dessutom finns det en klar nackdel ur demokratiskt perspektiv. Det är nämligen svårt för väljarna att påverka inriktningen och veta vem man ska utkräva ansvar från, när det inte finns någon tydlig part som är ansvarig. Det är mot den bakgrunden som staten under lång tid diskuterat hur den regionala organiseringen i Sverige ska se ut. Staten har själv via sina olika myndigheter organiserat arbetet i indelningar som är större än länen. Men de olika myndigheterna har själva fått välja sina områden, vilket skapat en stor mängd olika varianter. Polisregionen vi tillhör omfattar Dalarna, Värmland och Örebro län. Hos Trafikverket tillhör vi Region Mitt med Dalarna, Gävleborg, Jämtland och Västernorrlands län. Att de statliga myndigheterna inte valt samma regioner försvårar samverkan mellan myndigheterna och det försvårar även samverkan mellan kommuner och myndigheter. Det är därför positivt att vi nu har en regering som tagit tag i taktpinnen. Regeringen har tydligt markerat att statliga myndigheter inte kan organisera sig hur de vill, utan att tänka på det gemensamma bästa. En konsekvens av den tydligare statliga styrningen är att staten ska finnas i hela landet, vilket bland annat innebär att skattekontoret i Ludvika blir kvar. En annan konsekvens är den uttalade ambitionen att statliga myndigheter ska ha samma regionala indelning. Det innebär att en ny storregion också kommer utgöra gränsen för de statliga myndigheternas områdesindelning. Det ger bättre möjligheter för dem att samverka med varandra, med den nya regionen och med kommunerna. Hur den regionala strukturen ser ut i Sverige är inte det som kommer vara avgörande - varken för tillväxten i Sverige eller för möjligheterna till bra sjukvård i hela landet. Det finns många utmaningar för vårt samhälle med segregation, ojämlikhet, urbanisering och klimatförändringar. Större regioner kommer inte lösa dessa problem. Men en bra organisation, där befolkningen vet vem som fattat besluten, är viktig för att vi ska ha en effektiv verksamhet och för vår demokrati. Därför välkomnar jag att regeringen tar tag i den regionala obalansen och driver på för större regioner. Nu är det viktigt för oss i Dalarna att diskutera vad vår roll i en storregion blir. Vi måste vara med och se till att den kommande regionen ser ut så som vi vill och att utformningen blir så bra som möjligt för Dalarnas befolkning. ![]()
2016-04-29, 09:42 Permalink
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |